Foreningen Nuummi Uumasuts formål er at opbygge og drive en dyreklinik i Nuuk, Grønland.

Grunden til dette er at det har været svært at få dyrlæger til Nuuk, og vi ville på denne måde gøre det nemmere, for dem der har lyst til at komme herop.

Klinikken er bygget op ved hjælp af donationer og frivilligt arbejde samt et godt  samarbejde med dyrlæger i Danmark og USA.

”Vi har noget ældre blodprøveapparatur, som har fungeret fint men desværre gik det i stykker og da vi ikke have mulighed for at reparere det , så tog vi kontakt til Rødkjærsbro Dyreklinik og derefter Ideex som er forhandler af apparaterne.”

”Vi frygtede at vi nu var tvunget til at investere mange penge i nyt apparatur, og det har vi simpelthen ikke penge til. Der er ikke nok dyr til at man kan drive en rentabel klinik i Nuuk, og hvis vi skal investere penge så er dyreejerne nødt til at betale mere for konsultationerne, og det går ikke, da Grønland er meget presset økonomisk i forvejen.”

Vi var derfor lykkelige da vi fik en henvendelse fra Ideex om at de gerne ville sponsorere nyt udstyr til klinikken. Fornyligt modtog vi så en ny ”vet test autoreader” som kan analysere blodprøver og give vores dyrlæger et nøjagtigt svar på om kæledyrene er syge. Den er allerede sat i drift og fungere upåklageligt.

Donnas dyreklinik og Nuummi Uumasut vil derfor gerne takke for samarbejdet med Ideex på vegne af kæledyrene i Nuuk. Det er en stor hjælp for klinikken når vi modtager hjælp af denne slags. Det gør arbejdet nemmere for dyrlægerne, og sikrer en bedre behandling af dyrene.